Egekben a benzin ár! Hova tovább?

Hozzászólás

Az utóbbi néhány hónapban szinte nem múlt el úgy egy hét sem, hogy ne hallottuk volna ezt a médiumok által oly sokszor ismételt mondatot: „ismét növekszik az üzemanyagok ára”. A benzin literenkénti átlagára meghaladja a 360 forintot, míg a dízel literenként átlagosan 350 forintba kerül. Mi okozza, mi indokolja ezt a folyamatos áremelést? Na járjunk utána!

Nyersolaj világpiaci ára jelenleg kicsivel 88 dollár felett van, ami azt jeleneti, hogy jelenlegi árfolyamokon számolva (1 USD = 207 HUF 1 hordó = 159 liter) 1 liter nyersolajat megközelítőleg 115 forintért kapunk. Hogyan lesz ebből 360 forintos benzin, kérdezhetjük naivan, szem előtt tartva azt a nem elhanyagolható tényt, hogy a jelenlegi világpiaci ár meg sem közelíti a 2007 negyedik negyedévi jegyzési árakat, amely akkor 130 dollár felett is jártak. Az előző számítás logikájának mentén könnyen kiszámolhatjuk, (az akkori árfolyamok ismeretében 1 USD = 193 HUF), hogy 2007 őszén, forintra átszámolva nagyjából 160 forintért vehettünk magunknak egy kis fekete aranyat, de a benzin literenként ára akkor csak 285 forint volt!

Honnan ez az óriási differencia? Lehet, hogy ez egy matematikai anomália, egy paradoxon? Na most nevessük ki jól, aztán rögtön sírjuk is el magunkat!

A MOL által közzétett harmadik negyedéves beszámoló alapján kijelenthetjük, hogy nem az, szimplán csak elkezdődött az, amiről mindenki titkon reménykedett, hogy nem következeik be, de elkezdődött a különadok lakosságra történő áthárítása.

A MOL nettó eredmény 2010. I-III. negyedévében 11%-kal csökkent az előző év azonos időszakához viszonyítva, elsősorban a Magyarországon nemrég bevezetett válságadó (19,8 Mrd Ft) és az Európai Bizottság határozata alapján kamatokkal terhelt pótlólagos  bányajáradék-befizetés (35,2 Mrd Ft) hatására, mely tételek teljes mértékben semlegesítették működési teljesítményünk javulásának pozitív hatását.

A gáz tarifák július 1-jével történt ideiglenes befagyasztása különösen kedvezőtlenül érintette a Gáz és Energia üzletág 2010 III. negyedévi eredményét. Az erősödő forint hatására a nettó eredményt pozitívan befolyásolta az árfolyamnyereség (56,9 Mrd Ft), míg mérsékelte a magas adóráfordítás (19,8 Mrd Ft).

A MOL harmadik negyedéves beszámolója teljes egészében itt olvasható.

Azért, hogy ennek a történetnek a kapcsán valami cirógassa büszke kis hazafias lelkünket, ismételgethetnénk a MOL jól ismert szlogenjét, vagyis hogy „a MOL sikere az ország sikere” (bull sit), de attól tartok nem sokáig, mert a forró serpenyőtől, amit a kezünkbe adtak már ég a húsunk. És ebben az esetben az emberek joggal várnának némi segítséget a mindenkori kormánytól, de az csak vonakodva adja a kesztyűt, és olybá tűnik, meg kell várnunk a következő taxisblokádot, hogy felelős vezetők észbe kapjanak, pedig csak a memóriájukban kellene egy kicsit kutakodni, ugyanis Szijjártó Péter 2009-ben úgy fogalmazott, hogy az adóemelés helyett,  adót kellene csökkenteni. (OK ezt megtették) “Ezért egy újabb törvényjavaslatot nyújtunk be, amelyben egyrészt kezdeményezzük az alapvető élelmiszereket terhelő áfa csökkentését ismételten húsz százalékról öt százalékra, illetve azt kezdeményezzük, hogy a kormány javaslatával és szándékával ellentétben a benzin árát terhelő jövedéki adó mértéke az EU-s minimumszintre csökkenjen”. (Lehet, hogy akkor megtették, most is meg kéne)

Úgy tűnik Szijjártó úrnak vagy aranyhal memóriája van, vagy szimplán ez a kérdés mindig csak a mindenkori ellenzék számára fontos és igazán senki sem gondolja komolyan.

Pedig a folyamatos üzemanyagár növekedés a mindenkori kormány számára sem elhanyagolandó kérdés, hiszen a fiskális politikát alapjaiban rendíti meg a folyamatos üzemanyagár növekedés, hiszen ennek emelkedése negatívan hat az inflációra, amelynek pedig a monetáris politikára gyakorolt hatása veszélyes.

Lefordítva, ha növekszik a benzin ára, emelnek a fuvarozók. Emelnek a fuvarozók, emel a pék. Emelt a pék, drágul a kenyér. Drágább a kenyér, fizetésemelést kér a gyári melós. Fizetésemelést kért a melós, drágul az általa épített autó. Drágul az autó, több hitelt kell felvenni az autóra. Ha minden drágább, nő az infláció. (egységnyi dolgot drágábban kapunk meg) Ha nő az infláció, nő a banki alapkamat, megnő a forint iránti kereslet, amely államházatrtási defficitet okoz, melynek finanszírozhatatlanságának  következtében a Monetáris Tanácsnak, muszáj csökkenteni a kamatokat ezáltal, gyengül a forint iránti kereslet . Gyengüla forint iránti kereslet, gyengül a forint. Gyengül a forint, drágul a dollár. Drágul a dollár, nő az üzemanyagok ára!  És már körbe is értünk.

A mai benzinár több mint felét a kormányok által meghatározott adók teszik ki, amely egyrészről 20%-os áfából illetve 35,3%-os jövedéki adóból áll össze. Kis fejszámolás után ismételten kezdhetünk a levegő után kapkodni, a 360 forintos benzinből 199 forint, nem más, mint adó! És ez tény. A tények pedig makacs dolgok, mondta néhai Virág elvtárs.

Gézu

„Ezen a honlapon/blog-on kifejezésre jutó nézetek csakis az enyémek, és nem feltétlenül tükrözik munkaadóm álláspontját.”

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s