Kapcsolatépítés = bebiztosított karrier?!

Hozzászólás

A munkaerőpiac napjainkban egészen más képet mutat, mint 20 évvel ezelőtt. A technológiai fejlődés mindörökre megváltoztatta az emberek közötti kommunikáció és interakció formáit. Emellett radikális változásokat hozott az álláslehetőségek meghirdetésének, megtalálásának és megszerzésének módjában is.

Az Internet egyrészt számos új munkalehetőség előtt nyitotta meg az utat. Online portálok egész sora hirdet pár éve még nem is létező pozíciókat, a technológia segítségével pedig más országok, egészen távoli régiók állásai is elérhetővé váltak.

Másrészt viszont a világhálóra való kapcsolódás felerősítette az állásokért folyó versengést, méghozzá egy olyan időszakban, amikor a foglalkoztatási szint a gazdasági körülmények miatt már amúgy is komoly nyomás alatt van.

Lényegében tehát több az elérhető lehetőség, de jobban is kell küzdeni értük. Egy álláskereső számára ilyen körülmények között talán valószínűtlennek tűnik, hogy sikerül egy igazán nagyszerű pozíciót kifognia egy valóban jó munkahelyen. Sőt, az információk áradatával és az álláskeresési csatornák nyomasztóan nagy számával szembesülve akár lehetetlennek is tűnhet.

A körülöttünk zajló változásoktól függetlenül a jó állás megszerzésének legbiztosabb módját továbbra is az alábbi három tényező alkotja:

• egy színvonalas önéletrajz, ami eladhatóvá teszi az embert a munkaerőpiacon,

• proaktív és professzionális hozzáállás az álláskeresési folyamat során, és ami a legfontosabb,

• az, hogy képesek és hajlandóak is legyünk kapcsolatainkat felhasználni a siker érdekében.

A technológiai változásoknak köszönhetően könnyebben és nagyobb hatékonysággal építhetjük kapcsolatrendszerünket. A statisztikák szerint, bármely tetszőleges időpontban az éppen betölthető állások jóval több, mint felét nem hirdetik meg nyilvánosan. Iparágtól és országtól függően a pozíciók 60-80%-a nincs meghirdetve: nem találhatók meg sem állásportálokon, sem személyzeti tanácsadó cégek kínálatában. Amerikai tanulmányok tanúsága szerint az üres pozíciók 69%-át „networking”, vagyis személyes kapcsolatok révén töltik be, és semmilyen bizonyíték nincs rá, hogy az európai munkaerőpiac más lenne ebből a szempontból. De pontosan mit is jelent, ha valaki a kapcsolatain keresztül szerez meg egy állást?

Kép

„Nem az számít, hogy mit tudsz, hanem az, hogy kit ismersz”

Egyre erősödik az a trend, hogy a nagyvállalatok a munkavállalóik által ajánlott jelölteket veszik fel. A cégek szempontjából a munkavállalói ajánlás csökkenti a toborzási költségeket és a megfelelő jelölt megtalálásához szükséges időt: nem kell átrágniuk magukat az online állásportálok által generált eredménytelen pályázatok százain, és nagy az esély, hogy olyan új munkatársakra lelhetnek, akik jobban illenek a szervezeti kultúrába.

HR-es körökben a „közösségi toborzás” egyre elterjedtebb, melynek lényege a közösségi média és egyéb hálózatok felhasználása az új munkatársak megtalálására.

Fontos megjegyezni, hogy a szakmai kapcsolatrendszer nem arról szól, hogy hányan ismerik az ember nevét, hanem hogy hányan ajánlják be egy potenciális munkáltatóhoz vagy segítik a munkahelyi előrejutásban. A jó kapcsolatrendszer alapja a bizalom – az pedig csak közvetlen és pozitív személyes viszonyok révén építhető.

A legjobb eredményeket az garantálja, ha az online kapcsolatokban is ugyanazokat az alapvető illemszabályokat követjük, mint a való életben. Nevezetesen mutassunk érdeklődést mások iránt, a kérésekre és kérdésekre válaszoljunk személyes hangvétellel és időben, emellett mindig figyeljünk rá, hogy adjunk visszajelzést, ahol csak lehet.

Online profilok létrehozásától és egy saját blog indításától kezdve a személyzeti tanácsadók megkereséséig vagy akár egy céges online közösségbe való bekapcsolódásig számos lehetőség van a szakmai jelenlét kialakítására az Interneten. Az a minimum, hogy minden álláskeresőnek legyen egy részletes és professzionális LinkedIn vagy Facebook profilja, de vannak más, kreatív módjai is a lehetséges kapcsolatok kiépítésének. Ilyenek például, hogy csatlakozunk szakmai közösségekhez, valamint szakmai oldalakat, Twitter profilokat követünk, hozzászólásokat írunk.

Az olyan közösségi média oldalak, mint a LinkedIn, a Twitter és a Facebook lehetővé teszik az álláskeresők számára, hogy dinamikus online profilokat hozzanak létre, amelyek ún. inbound marketing csatornaként szolgálják álláskeresési tevékenységüket vagy más irányú érdeklődésüket. Az inbound, vagyis „befelé irányuló” marketing lényege, hogy egy termék, szolgáltatás népszerűsítése helyett inkább hasznos és érdekes tartalmak révén igyekszik „bevonzani” az érdeklődőket. Emellett segítenek kapcsolatot teremteni, eszmét cserélni, és hasonló gondolkodású embereket találni, akikkel együtt dolgozhatunk.

Ahhoz, hogy valaki sikeres legyen a networking területén, még mindig az a legfontosabb, hogy megtanuljon színvonalas, mindkét fél számára értéket hordozó kapcsolatokból álló hálót építeni. Érdemes továbbá észben tartani, hogy bár a technológia egyre nagyobb szerepet játszik kapcsolataink építésében és fenntartásában, azok értéke továbbra is tőlünk függ. A befektetett energia és erőfeszítés arányos az eredménnyel, és ez a személyes és szakmai kapcsolati hálókra különösen igaz.

További információkért és hasonló cikkekért látogasson el a weboldalunkra.

Forrás: Az első magyar SSC blog.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s